پاسخ قادر آشنا مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی

چندی پیش خبری مبنی بر ارائه نامه‌ای از سوی چند هنرمند تئاتر خیابانی به معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تحریم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان وجشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط این هنرمندان منتشر شد. طی این نامه از علی مرادخانی تقاضا شده بود تا شهرام نوشیر مدیر دفتر تئاتر خیابانی از کار برکنارشود.همین مساله باعث شد قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی درباره طرح موضوع تحریم وچگونگی نقد و اعتراض انجام شده نظراتی را ارائه دهد. وی در ابتدای گفت‌وگوی خود با مهر درباره نحوه پاسخگویی مدیرکل هنرهای نمایشی به هنرمندان و خانواده تئاتر گفت:معتقدم هیچ آدمی مبرا از اشتباه نیست و آنکه مبراست معصوم است. وقتی فردی مدیر می‌شودقطعا در کنار نقاط قوت نقاط ضعف هم دارد. تلاش ما در جامعه باید این باشد که نقاط ضعف را برای اصلاح و بهبود، بیان کنیم. جامعه هنری از مدیران توقعی دارد که کاملاهم درست است زیرا مدیران بدون هنرمندان و جامعه هنری معنا پیدا نمی‌کنند. وظیفه مااین است که به نظرات و آرای هنرمندان احترام بگذاریم و حرف‌های موافق و مخالف رابشنویم و برای اینکه از این موضوع غافل نشوم هر هفته روزی را برای ملاقات آزاد باهنرمندان گذاشته‌ام و این جلسات تا به امروز تعطیل نشده است مگر اینکه در سفرباشم. البته پیشکسوتان می‌توانند هر روز هفته برای اظهار نظر به اتاق بنده بیایند.این مدیر فرهنگی و هنری حل مسائل تئاتر به صورت غیرمنطقی را مناسب ندانست وتأکید کرد: تا زمانی که در اینجا یا هر جای دیگری مدیر باشم به این موضوع تن نخواهم داد که مسائل تئاتر را از طریق غیرمنطقی پیگیری کنیم. وقتی درِ اتاق یک مدیر باز است و تلفن خود را جواب می‌دهد، بهترین راه برای حل مشکل یا موضوع این است که در اتاق این مدیر حضور پیدا کرده و به گفت‌وگو بپردازیم، اما اگر کسی بخواهد از طریق رسانه‌ها با من صحبت کند پاسخ را به رسانه واگذار می‌کنم زیرامعتقدم این فرد به دنبال چیزهای دیگری است. زیرا روند منطقی این است که اگر تمام راه‌ها پیموده شد و جوابی کسب نشد می‌توان به سراغ رسانه رفت.وی درباره تغییرات انجام شده در دفتر تئاتر خیابانی اداره‌کل هنرهای نمایشی یادآور شد: وقتی تصمیم به جابجایی مدیر تئاتر خیابانی گرفته شد، افرادی که مصاحبه‌ای با یک خبرگزاری محترم داشتند درمقابل دفتر آقای شاه‌آبادی از من خواستند که آن مدیر از دفتر تئاتر خیابانی نرود.من پاسخ دادم که حکم شهرام نوشیر زده شده است و از آن‌ها خواستم که با نوشیر نیزگفت‌وگو کنند. اما از آن زمان تا به امروز مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی و این چندنفر از فعالان تئاتر خیابانی از نسبت دادن هیچ لقب و صفتی به بنده و مدیر جدیددفتر تئاتر خیابانی دریغ نکرده‌اند. قادر آشنا با اشاره به توهین‌های مدیر سابق
دفتر تئاتر خیابانی و برخی هنرمندان این عرصه افزود: پایگاه این واژه‌ها و تهمت‌هایک روزنامه رسمی و یک خبرگزاری محترم هستند. باید این را بگویم که هر مدیری درنظام مدیریتی این حق را دارد با مدیرانی کار کند که بیشترین همگرایی را نسبت به هم دارند. اگر مدیر به تکلیفش عمل می‌کند تا زمانی که تکلیف بر او است عمل می‌کند و
وقتی تکلیف از او برداشته شد باید سپاسگزار باشد. اگر دنیوی به تکلیف خود هم نگاه
می‌کند باید بداند در جای دیگری باید به تکلیف خود عمل کند.این مدیر تئاتری بابیان اینکه بنده مدیرکل اول و آخر نیستم و پیش از من مدیران بسیاری آمدند و بعد ازمن نیز خواهند آمد، تصریح کرد: وقتی معاون محترم هنری بخواهد با او همکاری داشتهباشم بنده مطیع هستم ولی اگر بخواهد با مدیر دیگری کار کند بنده مطیع هستم و بدون هیچ دست و پا زدنی در جای دیگری به تکلیف خود عمل خواهم کرد. اینکه برخی مدیران دست و پا می‌‍زنند و به هر فردی متوسل می‌شوند بیانگر این شرایط است که یا منافع
بزرگی را از دست داده‌اند و یا می‌خواهند منافع جدیدی را به دست بیاورند. در غیراینصورت چه کسی حاضر می‌شود به یک فرد مسلمان توهین کند.وی با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده برخی هنرمندان تئاتر خیابانی و مدیر سابق دفتر تئاتر خیابانی در یک رسانه رسمی مبنی بر اینکه آمار ارائه شده برای اجراهای تئاتر خیابانی در نقاط مرزی جعلی است، یادآور شد: مدیران‌کل ارشاد استان‌ها آمار ارائه شده را تایید کردند ولی باز هم بنده جوابی بابت اظهارنظر این دوستان ندادم. در عین حال نمی‌دانم که به آن رسانه محترم نیز که چنین گفت‌وگوهایی را منتشر می‌کند، چه بگویم. سه بار بامدیرعامل محترم آن رسانه نیز صحبت کردم که در بخش هنری روند در پیش گرفته شده درست نیست.

منافع ملی رابه منافع شخصی نفروشیم

آشنا در ادامه سخنان خود گفت: وقتی خبر تحریم جشنواره تئاتر فجر و تئاتر مریوان توسط برخی گروه‌ها در آن رسانه وزین منتشر شد این سوال برای من پیش آمد که چرا باید این رسانه رسمی در شرایط سیاسی فعلی کشور خبر تحریم جشنواره فجر که جشن پیروزی انقلاب است وجشنواره تئاتر مریوان که در منطقه صفر مرزی برگزار می‌شود و نشان از آرامش و صلح در نقاط مرزی است، منتشر کند؟ فرض کنیم که اصل خبر درست باشد که اینگونه نیست، امابا همین فرض نیز رسانه رسمی کشور باید چنین خبری را بزند که برخی جشنواره‌های داخلی را تحریم کرده‌اند و باعث سوء استفاده فرصت طلبان شود؟ چنین اخباری برای
منافع ملی ما مناسب است؟ این خبرگزاری منافع فردی را به منافع ملی ترجیح داده است.این مدیر هنری افزود: اگر خبرنگاری به یک جشنواره یا رویداد دعوت نشد نباید آن
جریان را زیر سوال ببرد. اگر خبرنگاری با یک گروه کار می‌کند نباید کل صفحه هنریرسانه‌اش را به آن گروه اختصاص دهد. آیا تنها یک رسانه رسمی در کشور است که
اطلاعات و دغدغه لازم را نسبت به تئاتر خیابانی دارد که تمامی اخبار و گفت‌وگوهای مربوطه در این زمینه با این رسانه انجام می‌شود و دیگر خبرگزاری‌ها چنین اطلاعات ودغدغه‌ای را ندارند؟مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به خبری که پیش از این در رسانه مدنظر مبنی بر سفر برخی افراد به جشنواره تئاتر آوینیون منتشر شد، بیان کرد: وقتی قرار است برخی از افراد به جشنواره آوینیون بروند خبری در همین رسانه محترم منتشر می‌شود که شأن دکتر براهیمی را در حد یک کارشناس نزول می‌دهد و عملکرد آقای مهدی شفیعی را که کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است زیر سوال می‌برند. آقایان امیرنیا وطرخان نیز شناخت از تئاتر دارند و دکتر عالی‌زاد نیز دبیر جشنواره تئاتر فجر است اما در خبر مذکور شأن تمام این عزیزان زیر سوال برده شد.آشنا ادامه داد: همچنین گفت‌وگوهایی در این خصوص با هنرمندان انجام می‌شود و در این گفت‌وگوها عنوان می‌شودکه مدیران به آوینیون برای خوشگذرانی می‌روند. خوشگذرانی در ادبیات ما معنایی دارد و خوشگذرانی در خارج از کشور نیز معنایی دارد. وقتی مدیران و چهره‌هایی که قصد رفتن به آوینیون را دارند خانواده شهید و یا جانباز هستند استفاده از این ادبیات خوشایند نیست. نقد خوب است به شرطی که با توهین و افترا همراه نباشد. همه حق دارندنظرات خود را ارائه بدهند اما کسی حق ندارد به دیگران توهین کند. آن رسانه محترم باید یک بازنگری در عملکرد خود در بخش هنری داشته‌باشد.این مدیر فرهنگی و هنری تأکید کرد: و اما اصل خبر تحریم جشنواره‌های تئاتر فجر و مریوان کذب است و چند هنرمندی که نام‌شان در این تحریم برده شده اعلام کرده‌اند که از این خبر اطلاع نداشتند و در این تحریم شرکت نکرده‌اند. ضمن اینکه وقتی فراخوان منتشر می‌شود و گروه‌ها طبق فراخوان شرکت می‌کنند و آثارشان داوری و نتایج اعلام می‌شود، دیگر تحریم معنا ندارد. اینکه در تغییر دولت و مدیران چنین بحثی مطرح می‌شود بیانگر خواسته‌ها و مقاصد دیگری است. برخی از این افراد نه در جشنواره تئاتر مریوان و نه در جشنواره تئاتر فجر اثری را ارائه نداده‌اند و برخی نیز در جشنواره‌ها حضور
دارند، پس این تحریم چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟وی درباره نقدهای وارده بهداوری‌های انجام شده در مرحله انتخاب جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر یادآور شد: دوستانی که به داوری‌های جشنواره‌های تئاتر خیابانی مریوان و فجر اعتراض دارند نیز این را بدانند که آثار از طریق کدگذاری و بدون ذکر نامهنرمند مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

ابایی ندارم رقم قراردادها را اعلام کنم

آشنا با اشارهبه اینکه برخی از افرادی که در خبر منتشر شده نام‌شان برده شده با ما تماس گرفتندو اعلام کردند که اصلا در این ماجرا حضور نداشته‌اند، توضیح داد: در طول سه سال گذشته دریافتی‌های این دوستان نسبت به دیگر هنرمندان تئاتر خیابانی مشخص است. بحث بنده این است که باید به تمامی هنرمندان توجه شود و منفعت طلبی و تمامیت خواهی زیبنده نیست. ابایی ندارم که بخواهم اعداد و ارقام و قراردادها را اعلام کنم. مننمی‌گویم که نمره شهرام نوشیر 20 است ولی به سلامت کاری و اخلاقی او باور دارم ومی‌دانم که اهل باندبازی نیست. حال اگر بی‌تدبیری، کم‌کاری وضعفی هم باشد از طریق گفت‌وگو باید آن را حل کرد.مدیرکل هنرهای نمایشی درباره ماندن یا رفتن خود در این مرکز هنری تأکید کرد: بنده بارها تأکید کرده‌ام که برای آمدن به اداره‌کل هنرهای نمایشی یک دقیقه وقت نگذاشتم و برای رفتن از اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز یک دقیقه وقت نمی‌گذارم و به هیچ کسی هم نمی‌گویم که برای ماندن سفارش بنده را بکند. اما تا زمانی که هستم به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنم که گویا 20 سال قرار است کار کنم.وی تصریح کرد: تا زمانی که بنده در اداره‌کل هنرهای نمایشی هستم اجازه هیچ باندبازی را به فرد یا گروهی نمی‌دهم و اجازه کار به تمام گرایش‌ها داده می‌شود و اگر نوبت به برخی نمی‌رسد به خاطر کمبود امکانات ماست. آشنا درباره دلایل شفاف‌سازی خود درباره خبر منتشر شده از سوی چند هنرمند تئاتر خیابانی توضیح داد: به دلیل اینکه رسانه‌های مختلف تماس گرفتند که قضیه تحریم چیست این شفاف‌سازی را انجام دادم. این د وستان که این نامه را نوشتند یک بار هم به دفتر بنده برای گفت‌وگو نیامدند. بنده شفاهی و مکتوب به معاون محترم هنری در این خصوص پاسخ دادم. بنده مدیریت آقای نوشیر را قبول دارم اما اگر در روند کار ضعف و اشکالی وجود دارد افراد می‌توانند به بنده یا معاون وزیر شکایت کنند. نه اینکه بدون طی کردن روال مناسب به صورت رسانه‌ای موضوع را مطرح کنند.

/ 0 نظر / 7 بازدید